Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.34712/142.73
Type: Thesis
Type of Thesis: Doctoral Thesis
Title: Gemeinsam zu Fuß in der Stadt. Choreografien leibkörperlicher Raumkonstitution anhand partizipativer Gehperformances
Title in another language: Walking Together in the City: Choreographies of Embodied Space Production through Participatory Walking Performances
Authors: Nachbar, Martin
Issue Date: 11-Sep-2025
Keywords: Gehen; Stadtforschung; Raumaneignung; Choreografie; Kunst als Forschung; Leibkörper
Standardised Keywords (GND): GehenGND
ChoreografieGND
Performance <Künste>GND
StadtGND
MedientheorieGND
RaumGND
StadtforschungGND
Künstlerische ForschungGND
Abstract: 
Anhand und mithilfe von ambulatorischen Projekten erforscht die Studie, welche Räume beim gemeinsamen Gehen in der Stadt konstituiert werden, wie die Teilnehmer*innen solcher Pro-jekte diese Räume wahrnehmen und in der Bewegung des Gehens miteinander verknüpfen, und wie sie ihre Erfahrungen in Worte fassen. Die zentrale Frage der Untersuchung lautet: Wie durchlässig gestalten sich durch gemeinsames Gehen in der Stadt konstituierte Räume und deren Verknüpfungen, wie lassen sie sich wahrnehmen, und wie sprechen die Gehenden darüber, wenn sie von der Bewegung des Gehens aus gedacht und untersucht werden? Eine zentrale These dabei ist, dass ein Fokus auf das individuelle Körperliche und auf das subjek-tive Leibliche beim Forschen gerade Aufschluss über das Geteilte und das Mitteilbare subjek-tiver, körperlicher Erfahrung und damit auch über geteilte Umgebungen gibt. Als Leibkörper verstanden vermitteln die gehenden Körper u.a. zwischen Sinnlichkeit und Sinn, zwischen Innen und Außen, zwischen Privat und Öffentlich und zwischen individueller und kollektiver Erfahrung. Dabei werden alle involvierten Elemente als medial und in kontinuierlichen Über-setzungsbewegungen verstanden: die Leibkörper der Teilnehmer*innen, die Körper- bzw. Leibkörpertechnik des Gehens, die im Gehen konstituierten Leibkörperinnen- und Außen-räume wie auch das Sprechen über die Erlebnisse und Erfahrungen. In diesen Übersetzun-gen und im kollektiven Teilen entsteht Erkenntnis und Wissen über die konstituierten Räume. Dabei geht die Studie in drei Schritten vor: Zunächst entwickelt sie die beschriebenen Kon-zepte. Anschließend geht sie immer weiter ins Feld. Zuerst wird eine Gehperformance aus Publikumssicht und im geschützten Raum des Theaters auf die Materialität, Körperlichkeit und Übertragbarkeit von Rhythmus und Oszillation des Gehens hin untersucht, dann wird ein Gehworkshop im Stadtraum aus Teilnehmerperspektive auf seine performativen Effekte hin beleuchtet, und schließlich untersucht die Studie mithilfe einer partizipativen Gehperformance und unter Befragung von Teilnehmer*innen anhand von Fragebögen, wie das gemeinsame Spielen mit Gangarten im Stadtraum leibkörperliche Performanzen und Performativitäten er-zeugen, die Aufschluss über die beweglichen Verschachtelungen privater und öffentlicher Räume in der Stadt geben können. Im Artikulieren dieser Verschachtelungen entsteht ein Wissen, das auf den somatischen Bühnen der Stadt politisch wirksam werden kann. Die Stu-die sucht damit einen Beitrag zur Erforschung von Leibkörperlichkeit als konstituierendes Element von öffentlichem Stadtraum zu leisten und so das Denken über Stadtplanung leibkör-pertechnisch zu fundieren.

Looking at walking projects, the study explores the spaces constituted by walking together in the city, how the participants in such walking projects perceive and connect these spaces while walking, and how they put their experiences into words. The main question is: How permeable are the spaces and their connections produced by walking together, and how can they be perceived and talked about, when they are conceived, thought about and explored through the movement of walking? In this process, thinking through the movement of walking is to be taken literally as a thinking that opens up its paths step by step and thus interweaves itself with the world. A central hypothesis is, that experimenting and playing with the body-technique of walking contributes not only to intensifying the subjective experiences of well-being among the participants but moreover, to heightening their perception of inner bodily as well as of urban spaces, of performativities and performative effects, and of social and com-municative correlations. A focus on the individual and subjective physical experience when doing research can exactly give insight into the shared and the communicable of such expe-riences, and through this also into shared environments. Understood as “Leibkörper” (a com-posite that brings together the subjective body and unique embodied experiences on one side and, on the other, the objective body and shared language experiences), the walking bodies of the participants mediate, among other things, between sensuality and sense, between in-side and outside, between private and public, and between individual and collective experi-ence. In its process, the study conceives of all the involved elements as media and as being continuously moving through translation: the participants’ “Leibkörper”, the body- or “Leibkörper”-technique of walking, the spaces in- and outside and around the bodies walking, as well as the speaking about the experiences. These translations as well as the collective sharing of the experiences produce knowledge about the spaces constituted through walking together. The study proceeds in three steps: Firstly, it develops the concepts mentioned. Secondly, it goes further and further into the field by first examining a walking performance and its materiality, physicality and transferability of walking’s rhythms and oscillations from an on-looker’s perspective and in the protected space of a theatre, and then by participating in a somatic walking workshop in urban public space and exploring its performative effects. Third-ly, the study explores, through a participatory walking performance and interviews with some of the participants, how collectively playing with walking in public space produces bodily per-formance and performativity, which can tell us about the continuously moving imbrications of private and public spaces in the city. Putting these embodied imbrications into words produc-es a kind of knowledge that can become politically effective by articulating the somatic stages of the city. The aim is to explore embodiment (“Leibkörperlichkeit”) as a central constituting element of public urban spaces, including the theater, and establish it as a basic factor in thinking about city planning.
Subject Class (DDC): 710: Landschaftsgestaltung, Raumplanung
HCU-Faculty: Kultur der Metropole 
Advisor: Ziemer, Gesa 
Referee: Evert, Kerstin 
DOI (Citation Link): 10.34712/142.73
URN (Citation Link): urn:nbn:de:gbv:1373-repos-14917
Directlink: https://repos.hcu-hamburg.de/handle/hcu/1155
Language: German
Related research data and publications: https://doi.org/10.5117/FORUM2019.3.NACH
Creative Commons License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/de/
Appears in CollectionPublikationen (mit Volltext)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
2025-09-11_nachbar-martin_dissertation_v1.pdf35.56 MBAdobe PDFView/Open
Staff view

Page view(s)

176
checked on Sep 13, 2025

Download(s)

21
checked on Sep 13, 2025

Google ScholarTM

Check

Export

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons